ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Ο επικεφαλής της παράταξης «για την πόλη μας» υποψήφιος Δήμαρχος Σωτήρης Ντούρος, με υποψηφίους δημοτικούς συμβούλους, παρουσίασε στους δημοσιογράφους του τοπικού τύπου, το σχέδιο πρότασης για την αντιπλημμυρική θωράκιση της πόλης μας.
Οι βασικοί άξονες της πρότασης εκτείνονται σε ορίζοντα 5ετίας με σταδιακές παρεμβάσεις δράσεων και έργων. Συγκεκριμένα, οι προτεινόμενες παρεμβάσεις είναι κατά σειρά προτεραιότητας, ο καθαρισμός των ρεμάτων, η άμεση οριοθέτηση και στη συνέχεια η διευθέτηση, ώστε να σταματήσει οριστικά η δόμηση πλησίον των ρεμάτων.
Σε σχέση με τα έργα, προτείνεται η δημιουργία πλέγματος προστασίας, το οποίο θα λειτουργεί σε συνέργεια με τις παρεμβάσεις του raindrop. Το πλέγμα προστασίας αποτελείται από 3 αλλεπάλληλους αγωγούς ομβρίων (στην Αριστοτέλους, στη Δεκελείας και έναν ενδιάμεσο). Οι προτεινόμενοι αγωγοί θα χύνονται στα δυο μεγάλα ρέματα, την Εσχατιά και την Καναπίτσα.
Επιπλέον, προτείνεται παρέμβαση σημαντικής κλίμακας στην περιοχή Λουτρό, ανατολικά της οδού Κύπρου. Συγκεκριμένα εκεί προτείνεται η δημιουργία μικρής λίμνης ανάσχεσης των υδάτων με διπλό στόχο: καταρχήν την οριστική λύση του προβλήματος των ομβρίων και δεύτερον την ανάπλαση της περιοχής στην οποία σήμερα έχει αναπτυχθεί οικισμός αθιγγάνων. Η λίμνη ανάσχεσης θα έχει ψυχαγωγικό και περιβαλλοντικό χαρακτήρα ενώ από η απομάκρυνση του οικισμού των αθιγγάνων θα γίνει μέσα από προγράμματα κοινωνικής ένταξης σε οργανωμένο οικιστικό σύνολο.
Στη συνέχεια έγινε συζήτηση με τους δημοσιογράφους επί τους θέματος και ιδιαίτερα για τον τρόπο χρηματοδότησης των προτεινόμενων έργων.
Η αντιπλημμυρική θωράκιση της πόλης μας: Τι σχεδιάζουμε
Το πρόβλημα των πλημμυρων στην πόλη μας είναι πλέον δεδομένο ως ένα από τα πιο σοβαρά ζητήματα που καλειται να επιλύσει η νέα δημοτική αρχή. Η εικόνα των καταστημάτων της Δεκελείας, με τις λαμαρίνες στην είσοδο για κάθε ενδεχόμενο μεγάλης βροχόπτωσης, εκτός από ασυνήθιστη, μαρτυρά την ανεπάρκεια των δράσεων για την επίλυση του προβλήματος. Το διακρατικό πρόγραμμα raindrop, στο οποίο συμμετείχε ο Δήμος Αχαρνών, είχε ως αποτέλεσαα την κατασκευή δεξαμενών ανάσχεσης σε ορισμένα σημεία, ωστόσο η δυναμικότητά τους είναι μικρή, όταν μάλιστα αφορούν μια άναρχα δομημένη πόλη, χωρίς υποδομές.
Απαιτείται, λοιπόν, νέος ολοκληρωμένος σχεδιασμός αντιπλημμυρικών έργων σε επίπεδο πόλης. Ευτυχώς η πόλη μας, διασχίζεται από πολλά και μεγάλα ρέματα τα οποία μπορούμε και πρέπει να εκμεταλλευτούμε.
Ο σχεδιασμός πρέπει να προβλέψει σταδιακές ενέργειες και έργα με τα οποία το συντομότερο δυνατόν θα λυθεί το πρόβλημα
1) Γιατί έχουμε φαινόμενα πλημμυρών
Η πόλη έχει αναπτυχθεί σε μεγάλο βαθμό τόσο στο κέντρο όσο και πάνω από την Αριστοτέλους. Οι χωμάτινες φυσικές επιφάνειες έχουν μειωθεί σημαντικά, με αποτέλεσμα τα νερά να μην απορροφώνται, αλλά να διαρρέουν προς το κέντρο της πόλης με όλο και μεγαλύτερη ορμή. Ειδικά στο κέντρο, το πρόβλημα έγινε μεγαλύτερο καθώς η οικοδομική ανάπτυξη ήταν τόσο μεγάλη, ώστε οι αδόμητες επιφάνειες, οι οποίες θα μπορούσαν να απορροφούν σημαντικές ποσότητες υδάτων, είναι τελικά ελάχιστες
2) Πως διοχετεύονται σήμερα τα νερά
Τα νερά σήμερα μερικώς διοχετεύονται από αγωγούς που βρίσκονται στην οδό Λαθέας και στην Πλήθωνος Γεμιστού και κατασκευάστηκαν από το πρόγραμμα raindrop. Η διοχέτευση γίνεται σε δύο μεγάλα ρέματα, στην Καναπίτσα στα ανατολικά της πόλης και στην Εσχατιά στα δυτικά.
Ο προγραμματισμός μας για το πρόβλημα των ομβρίων
Η επίλυση του προβλήματος των πλημυρών είναι εφικτή με προγραμματισμό 5ετίας και η βελτίωση θα επέλθει σταδιακά.
Ο προγραμματισμός μας, προβλέπει δράσεις άμεσες, για προσωρινή ανακούφιση από πιθανές μεγάλες βροχοπτώσεις και έργα μεγαλύτερης εμβέλειας τα οποία θα απαιτήσουν μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, εντός της 5ετίας.
Καθαρισμός ρεμάτων
Η κατάσταση τόσο του ρέματος της Καναπίτσας όσο και της Εσχατιάς είναι κακή. Οι κοίτες των ρεμάτων αποτελούν σκουπιδότοπους, με αποτέλεσμα η ροή των υδάτων να δυσχεραίνεται και σε αρκετές περιπτώσεις η απόφραξη να οδηγεί σε πλημμύρες.
Αν και για τα ρέματα οι αρμοδιότητες είναι ασαφείς και διαιρεμένες σε διάφορες υπηρεσίες, δεν μπορεί πλέον να υπάρχει άλλη δικαιολογία. Οι πολίτες της πόλης μας είναι αυτοί που σε κάθε περίπτωση αποτελούν τα θύματα και γι’ αυτό πρέπει να αναληφθούν πρωτοβουλίες άμεσα από το Δήμο ασχέτως αρμοδιοτήτων.
Οριοθέτηση ρεμάτων
Η οριοθέτηση είναι διαδικασία που θα έπρεπε να έχει συντελεστεί από χρόνια και κυρίως να εφαρμοστεί. Δεν είναι δυνατόν οι ιδιοκτησίες να δομούνται στις άκρες της κοίτης ή ακόμα και μέσα στα ρέματα, όταν ασχέτως αν υπάρχει οριοθέτηση, η απόσταση δομησης σύμφωνα με το ΓΟΚ ανέρχεται σε 20μ. Προτείνουμε λοιπόν, άμεση χρηματοδότηση και υλοποίηση μελετών οριοθέτησης, στα σημεία που δεν υπάρχουν, ώστε ακόμα και για περιοχές εκτός σχεδίου να γνωρίζουν οι ιδιοκτήτες τα όρια δόμησης.
Διευθέτηση ρεμάτων
Η διευθέτηση των ρεμάτων, δυστυχώς για την πόλη μας είναι διαδικασία δύσκολη, καθώς σε πολλά από αυτά υπάρχουν κατοικίες ή επιχειρήσεις χτισμένες ακόμα και μέσα στην κοίτη. Πρέπει όμως να προχωρήσει, αν επιθυμούμε την περιβαλλοντική αναβάθμιση της πόλης μας και την προστασία από επικίνδυνα φαινόμενα υψηλής βροχόπτωσης.
Ως παράταξη τονίζουμε, ότι επιθυμούμε κάθε ρέμα της πόλης μας να παραμείνει με ανοικτή διατομή. Αυτό συμβάλλει στην περιβαλλοντική αναβάθμιση της πόλης μας και στη βελτίωση της κίνησης του αέρα εξασφαλίζοντας χαμηλότερες θερμοκρασίες ειδικά κατά το καλοκαίρι. Μάλιστα τα υπάρχοντα ρέματα μπορούν σε δεύτερη φάση να συνδυαστούν με πράσινες διαδρομές ενδιαφέροντος, δηλαδή πεζόδρομους αριστερά και δεξιά και χώρους αθλητισμού ή αναψυχής.
Νέοι αγωγοί ομβρίων υδάτων & κατασκευή λίμνης ανάσχεσης – Συνδυασμός με αναψυχή - αθλητισμό
Ως παράταξη και μάλιστα σε εποχή οικονομικής κρίσης, στοχεύουμε στην οικονομία έργων και μάλιστα ιδιαίτερα δαπανηρών. Σε συνέχεια των παραπάνω διαδικασιών όμως, για το κεντρικό Μενίδι, απαιτούνται απαραίτητα, έργα κατασκευής αγωγών τα οποία οριστικά θα λύσουν το πρόβλημα.
Επισημαίνουμε, ότι ολόκληρη η περιοχή νότια της Αριστοτέλους είναι καλυμμένη από μπετόν με αποτέλεσμα η απορροή να είναι μόνο επιφανειακή και όσο πλησιάζουμε προς το κέντρο της πόλης η ταχύτητα και ό όγκος του νερού αυξάνονται.
Ύστερα από την εξέταση των δεδομένων του δικτύου αγωγών ομβρίων κατά σειρά προτεραιότητας προτείνονται:
1) Η κατασκευή αγωγού ομβρίων (1ο τείχος προστασίας κεντρικού Μενιδίου) κατά μήκος της οδού Αριστοτέλους. Στο συγκεκριμένο αγωγό θα διοχετεύοτονται τα όμβρια κυρίως των περιοχών Λαθέας, Αγίου Πέτρου, αλλά και όσα νερά δεν απορροφήθηκαν από τον αγωγό της οδού Λαθέας και Πλήθωνος Γεμιστού, από τις βορειότερες περιοχές της πόλης. Ο αγωγός θα συνδεθεί με τα δύο ρέματα, της Εσχατιάς και της Καναπίτσας.
2) Η κατασκευή μικρότερου εγκάρσιου αγωγού νοτιότερα μεταξύ Δεκελείας Αριστοτέλους. Ο αγωγός θα απορροφήσει τα νερά των βορειότερων περιοχών του κεντρικού Μενιδίου, δηλαδή όσων βρίσκονται κάτω αό την οδό Αριστοτέλους έως την οδό Δημητρίου Δέδε
3) Η κατασκευή αγωγού στην οδό Δεκελείας (ή εναλλακτικά στην οδό Αγίου Κωσταντίνου ή εναλλακτικά εντός των γραμμών του ΟΣΕ), στον οποίο θα χύνονται τα όμβρια της νότια περιοχής
Σε περιόδους έντονων βροχοπτώσεων η ποσότητα που καταλήγει στον Κηφισό πρέπει να είναι ελεγχόμενη, σύμφωνα με τη δυναμικότητα απορροής που έχει ο συγκεκριμένος ποταμός. Για το λόγο αυτό κρίνεται αναγκαία η κατασκευή δεξαμενής ή λίμνης ανάσχεσης. Ο ρόλος της λίμνης θα είναι να συγκρατεί τις μεγάλες ποσότητες νερού μετά από έντονη βροχόπτωση, οι οποίες στη συνέχεια θα διοχετεύονται με ελεγχόμενη ροή προς τον Κηφισό. Η λίμνη ανάσχεσης, μπορεί να δημιουργηθεί στην περιοχή Λουτρό, των Αχαρνών. Η περιοχή αυτή σύμφωνα με το ΓΠΣ έχει χαρακτηριστεί ως Δημοτική Αγορά, αλλά η εξέλιξη σήμερα είναι τελείως διαφορετική. Στη θέση που αρχικά προτείνουμε για τη λίμνη ανάσχεσης, σήμερα έχει δημιουργηθεί οικισμός αθιγγάνων, ο οποίος παρουσιάζει σημαντικές αποκλίσεις από τα ανεκτά όρια ποιότητας ζωής. Επιπλέον ο συγκεκριμένος οικισμός αποτελεί εστία παραβατικότητας. Στα πλαίσια λοιπόν της επίλυσης του προβλήματος των πλημυρών, αλλά και της βελτίωσης της ποιότητας ζωής στην πόλη μας, προτείνουμε και θα διεκδικήσουμε η περιοχή του Λουτρού να αναπλαστεί και να μετατραπεί σε πνεύμονα πρασίνου και αναψυχής.
Επισημαίνουμε, ότι αντίστοιχο έργο με αυτό που προτείνουμε, έχει κατασκευαστεί στη Λίμνη των Ανω Λιοσίων. Δίπλα στο κολυμβητήριο, υπάρχει λίμνη ανάσχεσης, η οποία έλυσε οριστικά το πρόβλημα των πλημυρών της περιοχής.
Το προτεινόμενο έργο θα αφορά:
1) Τροποποίηση του ΓΠΣ στη συγκεκριμένη θέση
2) Απομάκρυνση του υφιστάμενου οικισμού αθιγγάνων και κοινωνική ένταξη των κατοίκων του σε άλλη περιοχή μέσα σε πλαίσιο βελτιωμένων συνθηκών ποιότητας ζωής.
3) Δημιουργία λίμνης ανάσχεσης, η οποία βάσει κατάλληλου master plan, θα είναι δυνατό να συνδυαστεί με χρήσεις αναψυχής και αθλητισμού.
Τι επιτυγχάνουμε με το προτεινόμενο σχέδιο
Με τα προτεινόμενα έργα επιτυγχάνονται 3 στόχοι:
1) Θωρακίζεται αντιπλημμυρικά η πόλη. Θεωρούμε ότι μετά την ολοκλήρωση των προτεινόμενων έργων και δράσεων δεν θα υπάρχει στο μέλλον κίνδυνος ακόμα και από ακραία καιρικά φαινόμενα
2) Επεμβαίνουμε δραστικά στην περιοχή Λουτρό, συντελώντας στην απομάκρυνση ενός αυθαίρετου οικισμού, στον οποίον μάλιστα καθημερινά καταγράφονται απλά ή εξαιρετικά σημαντικά, φαινόμενα παραβατικότητας. Οι κάτοικοι της περιοχής είναι απαραίτητο να ενταχθούν σε προγράμματα με κοινωνικό χαρακτήρα ώστε η ποιότητα ζωής και η κοινωνική ένταξη να είναι περισσότερο αποτελεσματική
3) Δημιουργούμε στην ίδια περιοχή αλλά και κατά μήκος των διευθετημένων ρεμάτων πόλους και άξονες περιβαλλοντικής ανάπτυξης. Ειδικά η κατασκευή της λίμνης ανάσχεσης μπορεί να συνδυαστεί με δραστηριότητες αναψυχής, βάσει ολοκληρωμένων μελετών, για τα πιθανά σενάρια ανάπτυξης. Η περίπτωση των Άνω Λιοσίων, στην περιοχή του κολυμβητηρίου είναι στους περισσότερους γνωστή, καθώς αρκετοί συμπολίτες μας ψυχαγωγούνται ή αθλούνται εκεί.
Χρηματοδότηση
Σε μια περίοδο εξαιρετικά δύσκολη τόσο σε εθνικό επίπεδο, όσο και σε δημοτικό, η πρόταση μεγάλων έργων φαντάζει μη υλοποιήσιμη. Άμεσα, θα χρηματοδοτήσουμε μελέτες σε συνεργασία με το Πολυτεχνείο και εξειδικευμένους επιστήμονες, ώστε να εξασφαλιστεί η ωριμότητα των έργων και συνολικά τα έργα να ενταχθούν σε αντίστοιχα χρηματοδοτικά εργαλεία της Ε.Ε.. Σε αυτή την προοπτική θα χρησιμοποιήσουμε το θεσμό των ΣΔΙΤ, προκειμένου να συντελεστεί γρηγορότερα η χρηματοδότηση, από δημόσια, ευρωπαϊκά και ιδιωτικά κεφάλαια.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου